Nu ik besloten heb dat ik verder wil kijken dan de agrarische sector voor mijn diensten, komen een aantal belangrijke zaken aan bod. Dit is namelijk niet de enige beslissing die ik de afgelopen tijd heb genomen, maar daar heb ik eerder nog maar weinig over losgelaten. Tijdens de COVID-situatie ben ik er namelijk achter gekomen dat ik vrij weinig nodig heb om mijn diensten te kunnen uitvoeren. In principe kom ik met mijn ontwerpspullen, mijn laptop en mijn telefoon al heel ver. Het is dan ook met deze kennis in mijn achterhoofd, dat ik eindelijk heb besloten om mijn passie en wens om te gaan reizen door ga voeren in mijn bedrijf. Zodra de situatie het toestaat, zal ik mij online gaan inzetten voor mijn klanten.
Om erachter te komen hoe ik dit wil gaan doen, gaan we terug naar de basis van een bedrijf en dienstaanbod. Om mijn diensten namelijk aan te kunnen bieden, moet ik eerst weten wie mijn ideale klant wordt. In het afgelopen jaar waren dat agrariërs die noodgedwongen of ongewenst een transitie moeten doorgaan in hun bedrijf, waarbij ze op zoek zijn naar een weldoordachte en financieel aantrekkelijke oplossing voor een andere vorm van bedrijfsvoering of herbestemming. Wat ik hierbij merkte, is dat deze klant het over het algemeen prettig vindt om fysiek af te spreken en zo te bepalen of we samen verder gaan.
Daarentegen heb ik afgelopen jaar ook klanten mogen helpen met 2D en 3D weergaves van plannen voor o.a. de agrarische sector maar ook voor interieurvraagstukken. Door het uitvoeren van deze opdrachten en de feedback die ik na afloop kreeg, weet ik nu ook dat deze werkwijze net zo treffend is als wanneer ik mijn klant fysiek spreek. De locatie-beperkingen spelen dus geen rol meer.
Als ik deze kennis projecteer op mijn wens om te gaan reizen, dan betekent dat een aantal dingen. Ten eerste is het een stukje vertrouwen, op het feit dat ik mijn klanten ook kan helpen als ik niet in Nederland of op locatie aanwezig ben. Daarbij komt echter ook een stukje twijfel kijken, omdat ik een manier zal moeten vinden om mijn klant dusdanig het vertrouwen te geven in mij en mijn diensten, dat zij de behoefte om mij fysiek te zien als secundaire voorwaarde gaan zien. Ik sta 100% achter mijn plan, maar besef me dus ook zeker dat het niet zonder stoot of slag zal gaan om mijn bedrijf over een jaar op deze manier te runnen.
Wat je kunt verwachten de komende maanden is heel simpel; niks anders dan voorheen. Mijn diensten voer ik uit zoals normaal en ik ben nog steeds in de gelegenheid om op locatie te komen. Echter, zodra mijn opleiding af is gerond en je volgens het RIVM weer veilig mag reizen, zal ik met een camperbus rond gaan reizen, waardoor ik enkel via Zoom of een andere online videoprogramma contact zal hebben met mijn klanten. Ik zal mijn werk uitvoeren in mijn bus of op een externe locatie en zal alle bestanden doorsturen via de mail. Natuurlijk blijf ik ook telefonisch bereikbaar. In essentie verandert er dus zeer weinig en dat is positief voor jou!
© 2021 Manon Verijdt