In de startfase zijn een aantal dingen belangrijk. Ten eerste is dat het kijken naar de huidige situatie. Hoe ziet jouw huidige situatie eruit? Heb je al een perceel waarop het vakantiepark gebouwd kan worden of ben je nog zoekende? Als je er al een hebt, klopt het bestemmingsplan op deze locatie dan al, of is het zo dat deze nog aangepast moet worden?
Als jouw wens duidelijk is; een vakantiepark, en het bestemmingsplan compleet, dan kunnen er plannen gemaakt worden. Deze twee dingen kunnen soms op en neer gaan. Mocht je zelf inspraak hebben in het bestemmingsplan tijdens de vorming ervan, dan is het handig om al een idee te hebben van jouw toekomstige vakantiepark. Heb je dat niet, dan stimuleer ik je om te gaan voor het breedst mogelijke pakket wat je maar kunt krijgen vanuit de gemeente. Dit zorgt ervoor dat jouw kansen gespreid blijven en dat er tijdens de conceptvorming meer paden zijn die bewandeld kunnen worden.
Als het bestemmingsplan staat is het slim om een concept te gaan ontwikkelen. Dit kan natuurlijk niet zomaar, maar hiervoor hebben we informatie nodig over de omgeving, zowel voor recreatiemogelijkheden als voor een marketingonderzoek. Bijvoorbeeld: welke concurrentie is er in de regio? Hoe zien de marktvoorspellingen eruit voor verblijfsrecreatie en Welke visie heeft de gemeente?
Zodra we deze informatie hebben verzameld, kunnen we gaan kijken naar een concept wat zowel uniek als praktisch haalbaar is en aansluit op de omgeving en de ontwikkelingsvisie van de gemeente. Een concept is hierbij een tekstueel plan wat aansluit op alle behoeftes en waaruit duidelijk wordt waarnaar gestreefd wordt in het vakantiepark.
Al vrij snel kan binnen deze conceptvorming ook een ontwerp gevormd worden. Door een visueel ontwerp te maken wordt het concept veel tastbaarder en krijg jij als ontwikkelaar/eigenaar, maar ook omwonenden en de gemeente een veel beter beeld en idee van jouw plannen. Zodra het concept visueel wordt, krijgen mensen sneller een mening over het plan, maar kun je ze ook eenvoudiger meenemen in de achterliggende gedachten van het ontwerp en het concept. Het bouwontwerp is dan ook een cruciale stap in de ontwikkelingen.
Met het juiste ontwerp kunnen we vervolgens naar een aannemer. Gedurende de conceptvorming is nagedacht over het financiële model, zodat we ook bij de zoektocht naar een aannemer en bij de uiteindelijk gekozen aannemer met een duidelijk voorstel kunnen komen om zo binnen de gewenste economische kaders te blijven.
Een belangrijk onderwerp in het economische aspect is de status van het perceel. Is het zo dat je als ontwikkelaar eigenaar bent, dan gaat dat andere consequenties hebben dan wanneer je het perceel slechts pacht van een andere partij. Let hier dus altijd goed op wanneer je gaat onderhandelen over een bepaald stuk grond of wanneer je begint aan dergelijke plannen.
Zodra de aannemer en alle andere betrokken partijen het met elkaar eens zijn, kan de realisatie van het plan beginnen. Ook hier is het belangrijk dat er nagedacht is over de financiële situatie achter het plan. Het gaat hierbij bijvoorbeeld over vragen als: Bouwen we alles in één keer? Of: Blijven de accommodaties in eigendom van de eigenaar van de grond/ontwikkelaar? Dit soort vragen zorgen niet alleen voor een verduidelijking van de realisatie van het plan (het daadwerkelijk bouwen van de accommodaties), maar ook voor het bestaan van het vakantiepark zodra alles ontwikkeld en gerealiseerd is.
Een vakantiepark ontwikkelen is een geweldig plan. Niet alleen hier in Nederland, maar ook in het buitenland zijn er genoeg kansen om dergelijke projecten te ontwikkelen. Wel komt het ontwikkelen en realiseren van zo'n plan met een hoop vragen. Het is belangrijk om vanaf de basis een gedegen plan op te stellen, maar ook duidelijk te hebben wat de toekomstvisie is en waar je heen wil. Deze combinatie van informatie zorgt ervoor dat het plan naadloos kan aansluiten op iedereens behoeften en wensen.
Verbuiten Design heeft inmiddels verscheidene concepten en ontwerpen voor recreatie mogen ontwikkelen en doet daarmee veel kennis op uit de sector. Natuurlijk werkt ook Verbuiten Design samen met andere partijen, om een zo goed mogelijk verloop te creëren voor de eigenaren en investeerders. Wilt u meer weten of deze samenwerkingen of wat ik voor u kan betekenen? Neem contact op voor een vrijblijvend intakegesprek.
© 2021 Manon Verijdt